Geschiedenis

In de jaren zeventig vlogen een aantal fanatieke modelvliegers op wat nu is Groningen Airport Eelde (Toen vliegveld Eelde). De plek waar toen gevlogen werd, kop 19, was vaak bezet vanwege het gebruik door de “echte vliegerij”. Gezocht werd naar een plek waar we altijd terecht konden om te vliegen.

Dit werd gevonden in 1977 in de plaats Peest. Door omstandigheden zijn wij daar maar kort geweest. Weer werd gezocht naar een vliegveld voor onze zo geliefde hobby. Het was toen 1978 / 1979. Stitswerd diende zich toen aan. Een veld van 80×100 meter : perfect!

In het begin waren er op dit veld totaal geen voorzieningen. Geen clubhuis of fatsoenlijke plekken om de auto’s te parkeren. Al gauw kwam er ons eerste onderkomen : een kleine caravan. Toen een grotere stacaravan en… We werden opgenomen in het bestemmingsplan! Eind jaren tachtig werd ons veld geegaliseerd : ruim een half jaar hebben we niet op ons eigen veld kunnen vliegen. Rond 1995 kwam ons eerste echte clubhuis. Ook konden we toen wat makkelijker overdekte activiteiten organiseren. Ook dit clubhuis werd oud en te klein. In 2009 werd een vergunning aangevraagd voor een nieuw clubhuis : groter, mooier, en vooral onderhoudsvriendelijker. In 2011 wordt ook het veld gedraineerd zodat eigenlijk nu alles perfect voor elkaar is!

In 2020 werd de club naam Avio-eelde veranderd in de huidige naam MVC Hogeland

Club gebouw 1995

Mijn eerste brevet dateerd al van 1951, en dat is inmiddels 60 jaar geleden en toen bestond Avio Eelde al een aantal jaren. In die jaren vlogen we in de weekenden op vliegveld Eelde, en hadden we onze bouwavonden op zaterdagavond in het clubgebouw van een speeltuin aan de Javalaan in Groningen. Na een paar jaar kregen we de beschikking over een gebouwtje op het vliegveld, en werd het bouwen en vliegen in de weekenden daar gecombineerd. Bouwpaketten waren er practisch nog niet, alleen tekeningen, en behalve bouwleider was ik ook materiaalbeheerder, waar de leden op zaterdag hun inkopen konden doen. Ik leverde regelmatig een materiaallijst in, bij ik denk de opa van de huidige Krikke aan de Nieuweweg, en die zaagde dan de gewenste balsa latten en plankjes in zijn winkel, die ik na paar dagen kon ophalen. Dus geen voorgestanste ribben en spanten, maar met blauw calceerpapier vanaf de tekening de gewenste onderdelen over tekenen en uitsnijden of zagen. Er was echter nog geen ruime keuze in tekeningen, zodat men na de beginners modellen al vrij snel overging naar een eigen ontwerp. De meeste modellen op de bijgaande foto’s zijn dan ook een eigen ontwerp en vrije vlucht zweefmodellen, die met een 50 meter lijn omhoog werden getrokken. De eerste dieselmotortjes die draaiden op een mengsel van ether en wonderolie kwamen nog maar sporadisch voor, en radiografische besturing moest nog uitgevonden worden.

We hadden een zeer gezellige club van +/- 25 leden en heb dat persoonlijk als een fijne tijd ervaren. Met de club deden we mee aan regionale en landelijke wedstrijden, vulden regelmatig bij allerlei dorpsfeesten etc. het voorprogramma op, als het ballonvaart echtpaar Boesman de ballon moest volpompen met heliumgas. Ook kampeerden we elk jaar in augustus 10 dagen in Appelscha met de noordelijke clubs uit Assen, Zwolle, Sneek en Lippenhuizen om diverse wedstrijden te vliegen, wat werd afgesloten met een bonte avond of nachtspel.

Ik hoop hiermee een indruk te hebben gegeven van de wijze waarop toen met de modelsport werd omgegaan.

W.g. Henk Koster.